Apa Itu Kod QR dan Bagaimana Menggunakannya di Media Sosial?



Apa itu kod QR? Kod QR (QR code: Quick Response code) ianya merupakan generasi kedua kod bar dimana simbol perwakilan dua dimensi yang telah diperkenalkan oleh sebuah syarikat inovasi dari Jepun, Denso Wave pada tahun 1994. Kod QR berkebolehan menyimpan lebih banyak data dan maklumat berbanding kod bar biasa menerusi garisan mendatar dan menegaknya.


Di samping itu, Kod QR turut boleh di integrasikan bersama peranti telefon bimbit pintar secara mobiliti. Keunikan itu telah menjadikan implementasinya semakin diperluas untuk tujuan pengiklanan dan promosi sesuatu produk atau perkhidmatan.


Kini kita tidak lagi perlu menulis atau copy paste alamat pejabat, email,laman web atau sebagainya, hanya sekadar melakukan proses pengmengimbasan dan ia akan mengambil segala maklumat tadi. Korang juga boleh letakkan kod QR ini di akhbar, majalah, cermin kereta, baju dan pelbagai lagi lokasi yang boleh difikirkan menarik. Sebabnya,ia tidak memerlukan ruang yang luas jika dibandingkan dengan cara pautan konvensional yang menggunakan ayat dan perkataan. Kod QR boleh menjadi pintu kepada pengalaman interaktif besar yang meresap antara garisan dunia online dan offline.


Cara menggunakan kod QR untuk media sosial

Terdapat beberapa cara penggunaan yang berbeza Kod QR untuk media sosial. Cara asasnya merangkumi menghubungkan kod QR ke profil media sosial anda - sesederhana itu. Pergi ke profil anda dalam penyemak imbas - tanpa mengira rangkaian, salin URL, tampalkannya ke penjana kod QR dan hasilkan kod tersebut.


Kod tersebut akan menghubungkan orang ke profil atau halaman anda. Sekiranya mereka sudah menggunakan aplikasi untuk jaringan sosial itu, mereka mungkin akan diminta untuk melihat pautan anda di aplikasi tersebut. Sekiranya tidak, mereka akan memuatkan pautan di penyemak imbas lalai mereka dan mereka dapat mengambil tindakan lebih jauh dari sana - seperti menyukai, mengikuti atau berkongsi barang anda.


Terdapat juga beberapa pautan yang melakukan tindakan sebenar. Contohnya, ada pautan untuk menyukai halaman anda, dan juga pautan untuk mengikuti profil anda atau berkongsi halaman anda. Cari pautan itu di rangkaian sosial yang anda gunakan dan tambahkan ke penjana kod anda.


Selain itu, rangkaian sosial utama membolehkan anda menghasilkan kod anda sendiri dalam rangkaian yang sebenarnya. Anda tidak perlu menggunakan penjana kod QR melalui Internet, tetapi menjana dan memuat turunnya dari rangkaian - hasil yang sama, lebih banyak kemudahan dan kurang bekerja.


Bagaimana anda melakukannya untuk setiap rangkaian utama?



Kod QR untuk Facebook

Ketika datang ke Facebook, pengguna dapat memuat turun semua jenis bahan pemasaran dan kebanyakannya mempunyai kod QR di dalamnya. Anda juga dapat memilih tindakan yang dilakukan ketika seseorang mengimbas kod anda. Anda boleh menghubungkan orang ke alamat atau tawaran istimewa anda, tetapi juga memintanya menyukai halaman, menulis cadangan atau memberikan ulasan.


Kod QR untuk Twitter

Kod QR Twitter adalah tepat. Mereka diperkenalkan pada tahun 2016 dan dapat digunakan pada perangkat Android dan iOS. Setelah diimbas di dalam aplikasi, kod akan membenarkan mengikuti profil yang dilampirkan. Mencari kod QR anda sendiri untuk Twitter adalah mudah. Pergi ke menu atas, klik pada ikon profil anda dan cari pilihan ikon kod QR.


Kod QR untuk Instagram

Instagram kini merupakan salah satu rangkaian sosial yang paling popular di dunia. Pengembang memerlukan sedikit masa untuk menyertai kod QR yang menyeronokkan, tetapi mereka berjaya. Nametag yang disebut membolehkan mengimbas kod QR untuk mencapai profil orang, dan bukannya melakukannya melalui pilihan penerokaan.


Cukup mengejutkan, ciri itu tidak bertahan lama. Kod QRnya sedikit berbeza dari reka bentuk klasik, namun anda mempunyai beberapa pilihan untuk menyesuaikannya. Anda masih boleh mendapatkan kod QR untuk halaman Instagram anda. Cukup cari penjana kod QR percuma dalam talian dan pautan ke halaman profil anda.


Di mana untuk mempromosikan kod QR untuk media sosial?

Kod QR untuk media sosial serupa dengan jenis kod QR lain ketika datang ke pemasaran. Mereka boleh pergi ke mana sahaja. Pemasaran cetak mewakili pilihan yang paling popular. Pada asasnya, anda boleh menambahkan kod ini pada risalah, papan iklan, iklan majalah, surat khabar dan sebagainya. Sebagai peraturan umum, sangat disarankan untuk menambahkan ajakan bertindak juga. Jika tidak, orang tidak tahu apa yang mereka pindai atau ke mana mereka akan dibawa. Beri tahu mereka - ikuti kami, seperti halaman kami dan sebagainya.


Pembungkusan produk juga perlu diberi perhatian. Sama ada anda membuat kosmetik, bijirin atau pasta buatan sendiri, tidak ada bezanya. Pastikan anda mempunyai ruang yang cukup untuk meletakkan kod QR bersaiz sopan (sekurang-kurangnya berukuran 0,4 × 0,4 inci untuk pengimbasan yang baik).


Kad perniagaan juga menjadi kaedah yang baik untuk beriklan. Kod QR mungkin memerlukan lebih sedikit ruang daripada menyenaraikan akaun sebenar anda. Selain itu, orang perlu mencari anda dan mungkin juga mencari lebih banyak perniagaan atau halaman dengan nama yang serupa. Untuk mengelakkan kekeliruan, reka bentuk kod QR anda sendiri.


Kredit: pageloot.com